B2B Online Marketing

Of je een product of dienst aan een bedrijf (business-tot-business, ook wel b2b ) of consument (business-to-consumer, ook wel b2c) levert, maakt een wereld van verschil. De b2b klant is een ander type gebruiker en beslisser dan de b2c klant. Zij beslist bijvoorbeeld veel rationeler dan de emotionele b2c klant.

Het verschil tussen b2b online marketing en en b2b traditionele marketing

Voor het digitale tijdperk kwamen bedrijven elkaar vooral tegen op beurzen en evenementen. De hele dag netwerken en kaartjes uitwisselen. Daarnaast werd er traditioneel gezien veel gebruik gemaakt van direct marketing (bijvoorbeeld cold calling) en PR. Maar langzaam zie je dat online marketing met een inhaalslag bezig is. De methodiek van b2b online marketing is erop gericht je klant in stappen te verleiden tot het aangaan van een verbintenis.

  • Leadgeneratie; potentiële klanten verleiden tot het achterlaten van contactgegevens. Deze kan je vervolgens opvolgen.
  • Klantprofiel; welke behoeftes heeft je klant en hoe kan je daar het best op inspelen?
  • Lead nurturing;Je hebt de interesse van je lead gewekt, nu is het taak om deze interesse warm te houden. Geef hem meer informatie, verleid hem om door te klikken en neem op vaste basis contact op. Tot slot verleid hem tot het aangaan van een betaalde verbintenis.

Voor meer dan 20 B2B bedrijven hebben wij

3.942.000

Extra traffic gegenereerd

25.481

Extra leads gerealiseerd

964.560

Omzet gegenereerd

B2b online marketing instrumenten

Om je marketingdoelstellingen te behalen gebruik je verschillende b2b online marketinginstrumenten:

Content  -en Inbound marketing

Je wilt daadwerkelijk van waarde zijn voor je klanten. Je bent een autoriteit in jouw branche, sector of vakgebied. Dit word je niet zomaar. Je dient consistent informatie te leveren aan jouw klanten. Op dat moment zullen zij jou steeds meer gaan herkennen als de expert. Dit bereik je door relevante blogs te schrijven, kennisartikelen of e-books  te delen, online tools beschikbaar te stellen en interessante aanbiedingen hebben.

Als gevolg hiervan zijn jouw leads bereid contactgegevens achter te laten. Op dat moment start de volgende fase. Van lead naar sale.

B2b e-commerce & Sales

Met e-commerce wordt de online verkoop van producten of diensten bedoeld. Een klant hoeft niet meer fysiek naar de winkel en kan online producten vergelijken. Je kan je klant makkelijker proberen te verleiden tot herhaalaankopen of gerichtere aanvullende producten aanbieden bij de verkoop. Dit kan je zien als het verhogen van de kassabon. Je komt binnen voor één product maar rekent uiteindelijk meerdere producten af. Dit alles is erop gericht om de klantervaring te optimaliseren.

Search Engine Optimisation (SEO) & Search Engine Advertisement (SEA)

SEO en SEA vullen ook in b2b online marketing een belangrijke rol. Er is echter een verschil met b2c online marketing. Daar waar de consument mogelijk direct online tot aankoop over zal gaan, zal de b2b klant eerst nog meer informatie en vertrouwen willen vinden. Deze informatie dient naadloos aan te sluiten bij zijn zoekopdracht. Zorg daarom voor hele goede content, gebruikerservaringen en product reviews. Dit is het startpunt voor de b2b klant.

Leadgeneratie met SEO

Veel b2b bedrijven richten zich op zoektermen die direct met het product of dienst te maken heeft wat zij leveren. Veel klanten oriënteren zich echter vaak op het probleem wat dit product of dienst kan oplossen. Denk hierbij aan “kosten online marketing”versus “hoe word ik sneller online gevonden?”. Doordat je al vroeg van waarde bent voor je potentiële klant zal je waarschijnlijk ook later in het aankoopproces van waarde voor hem kunnen zijn. Alles draait om het toevoegen van waarde en het opbouwen van vertrouwen.

B2b doelgroep

Zoals we eerder aanhaalde is er een verschil in de afnemer van je product wanneer je kijkt naar een b2c bedrijf en een b2b bedrijf. Bij b2b is dat de beslisser. Bij b2c de eindgebruiker. Omdat het vaak over een serieuze investering gaat zijn er meerdere belanghebbende en/of beslissers. Dat maakt dat het een bureaucratischer aankoopproces is. Er wordt gewikt en gewogen. Het lijkt soms meer op een politiek spel. Daardoor ben je er niet alleen met een goed verhaal en product. Je kan het zien als een schaakspel. Alle beslissers, of in ieder geval de meerderheid, dien je te overtuigen. Dit kan een tijdrovend proces zijn. De b2b online marketeer dient dan ook een heel duidelijk klantprofiel te schetsen. Wat zijn de behoeftes en overwegingen van de b2b klant? Zeker als je nieuw bent op de markt is het lastig. Je hebt immers geen andere klanten waar je naar kan verwijzen. Wij kunnen jou helpen om dit vertrouwen op andere manieren te vergroten.

B2b producten en diensten

Deze producten zijn erop gericht om andere bedrijven te helpen. Dit kan zijn door efficiëntere processen in te richten, diensten aanbieden die een andere bedrijf niet zelf in huis heeft (bijvoorbeeld b2b online marketing) of producten die nodig zijn voor de uitoefening van het werk.