Het is u gelukt om een SEA campagne via Google AdWords live te zetten, maar hoe kunt u het beste oordelen of ze succesvol zijn? Het belangrijkst is het opzetten van een goede analyse waarbij er gekeken wordt naar de juiste gegevens. De interface van Google AdWords zit namelijk vol met vele metrics waar naar gekeken kan worden en dit maakt het moeilijk naar de juiste te kijken. Wij gaan in op enkele belangrijke gegevens die u kunt gebruiken bij het analyseren van een campagne waardoor u vervolgens kunt gaan optimaliseren.

Probeer data van een bepaalde periode altijd te vergelijken met soortgelijke dagen, weken, of maanden. Hierdoor kunt u zien of de resultaten die zijn behaald afwijken van het patroon dat zich voorheen heeft voorgedaan. Zijn de resultaten beter of juist slechter? Gaat u dan opzoek naar de echte oorzaak hiervan.

Hieronder gaan we per metric wat dieper in op de materie;

CTR

Click through rate is een belangrijke metric waar altijd naar gekeken moet worden, want deze geeft namelijk aan hoevaak er op uw advertentie geklikt wordt na vertoning. Is uw CTR gedaald dan kan het eventueel liggen aan de kwaliteit van uw advertentie. Wij raden u aan om altijd meerdere advertenties per adgroup live te hebben zodat u deze tegen elkaar kunt gaan testen. Houd goed bij welke advertentietekst het beste presteert en creeer nieuwe varianten. Het kan ook zijn dat uw CTR is gedaald als gevolg van een lagere positie die ontstaan is door toenemende concurrentie of lagere CPC’s.

CPC

Uiteindelijk betaalt u via Google AdWords een cost per click en deze verschilt per veiling. U moet goed nagaan wat u kunt betalen per click om uw Google AdWords account rendabel te houden. Daarom adviseren wij om te testen met verschillende biedingen in combinatie met uw posities. Vervolgens is het essentieel om aan de hand hiervan de resultaten te analyseren.

Zoektermen

U maakt met uw advertenties gebruik van bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor uw producten/diensten. Hierbij is het interessant om te kijken naar de zoektermen die consumenten gebruiken waardoor ze op uw advertenties klikken. Uit deze zoektermen komen vaak nieuwe ideeen voort waarbij deze zoektermen toegevoegd kunnen worden aan de campagnes en eventueel in de advertentieteksten worden verwerkt. Hierdoor bent u veel relevanter voor de consument en voldoet u aan het zoekpatroon. Daarnaast kunnen er ook vele irrelevante zoektermen binnenkomen op uw advertenties waar u wel voor moet betalen. Sluit deze zoekwoorden uit in uw campagnes en voorkom onnodige kosten!

Qscore

Elk zoekwoord heeft een bepaalde kwaliteitsscore die door Google wordt meegegeven. Deze wordt bepaald door meerdere factoren zoals:
• De relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de advertentie. Hier wordt gekeken hoe relevant uw zoekwoord voor de advertentie is.
• De verwachte klikfrequentie (CTR) voor het zoekwoord. De verwachte CTR wordt deels bepaald door de eerdere CTR van het zoekwoord en deels door het aantal keren dat het zoekwoord tot het klikken op de advertentie heeft geleid.
• De kwaliteit van de bestemmingspagina’s waar uw advertenties heen leiden
Probeer deze bovenste drie factoren altijd te optimaliseren en probeer minimaal een kwaliteitscore van 7/10 te behalen zodat u geen negatieve effecten op uw CPC zal ondervinden.

Gemiddelde positie

De gemiddelde positie hangt af van uw ingestelde CPC’s en de mate van concurrentie op een bepaald zoekwoord. Positie nummer 1 in Google zorgt niet altijd voor de beste resultaten dus ons advies is om altijd te gaan testen met verschillende posities en kijk wat voor u het meest rendabel is!

Conversieratio

Conversieratio is één van de belangrijkste elementen om naar te kijken tijdens een analyse, want deze geven namelijk weer welke zoekwoorden goed en slecht converteren. Kijk daarbij ook goed naar de andere elementen die hierboven omschreven staan, want mocht u een goede kwaliteitsscore, positie en CTR hebben dan kan het wellicht aan de landingspagina liggen. Is de huidige landingspagina de meest relevante of kunt u het verkeer naar een andere pagina sturen die wellicht meer geschikt is. SEO is net als SEA een cruciaal onderdeel van uw marketingmix. In dit artikel leest u hoe u een SEO analyse uitvoert.