SEO translation

Internationale SEO – 4 tips voor succes!

Als webshopeigenaar ben je altijd op zoek naar manieren om verder te groeien en het zo winstgevend mogelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld beter vindbaar worden op bepaalde zoekwoorden, je assortiment uitbreiden of een samenwerkingen aangaan. Maar er is ook nog een vierde optie. Je zou ook een buitenlandse markt kunnen betreden. En waarmee kan dat beter dan met internationale SEO.

Met slechts 17 miljoen inwoners stond Nederland op de 10e plek  qua inwoneraantallen in Europa in 2019. Het buitenland biedt dus een enorm potentieel om te groeien met je webshop. Maar hoe zit het met SEO in het buitenland? Waar moet je op letten? In dit artikel geven we je 4 tips voor een internationale SEO campagne!

1. Test de vraag naar je product met marketplaces

Of je nou je eigen producten hebt of verkoper bent van andere merken, het is altijd aan te raden om te kijken hoe je assortiment het in het buitenland doet. Hiervoor zou je een bureau in kunnen huren om marktonderzoek voor jou te doen. Maar het kan ook anders. En goedkoper.

De bekendste marketplaces: Bol.com & Amazon

Je bent vast bekend met Bol.com en Amazon. Beiden zijn het e-commercebedrijven met een enorm assortiment. Van sieraden en parfum tot kleding, spelcomputers en televisies. Je kunt er voor alles terecht. Maar wat niet iedereen weet is dat je je aan kan melden als verkoper en het kan gebruiken als een marketplace. Je kunt dan door middel van het uploaden van een feed jouw producten in het Bol.com en Amazon assortiment plaatsen.

International SEO

Dit is een ideale manier om de vraag naar jouw producten te testen, alvorens je aan de slag gaat met internationale SEO. Slaan je producten aan bij je doelgroep via Bol.com en/of Amazon dan is de kans groot dat dit ook zal gebeuren via je eigen webshop in dat land.

2. Gebruik subfolders om sneller te scoren op zoekwoorden

Als je de vraag getest hebt en het resultaat positief is, is de volgende vraag hoe je het zo winstgevend mogelijk kunt maken. Bol.com en Amazon hanteren namelijk een bepaalde prijs per verkoop. Dit drukt op je marge. Een eigen webshop zonder dergelijke commissies is dan wenselijk. Maar begin je een nieuwe webshop, of bouw je de Nederlandse webshop verder uit? We bespreken hieronder je opties:

ccTLD

Country code Top Level Domain. Dit zijn domeinen die gekoppeld zijn aan een bepaald land. Voor Nederland is het www.jouwwebshop.nl, voor Duitsland is het www.jouwwebshop.de, voor België is het www.jouwwebshop.be en ga zo maar door. Als je hiervoor kiest begin je dus een nieuwe webshop. Het nadeel hiervan is helaas wel dat je opnieuw moet beginnen met het opbouwen van je webshop en het dus lang kan duren voor je resultaat ziet.

gTLD

Generic Top Level Domain. Dit zijn domeinen die niet per se gekoppeld zijn aan een bepaald land. Dit zijn bijvoorbeeld www.jouwwebshop.com, www.jouwwebshop.net of www.jouwwebshop.info. Ook hier is het nadeel dat je weer vanaf ‘0’ moet beginnen en het resultaat langer op zich laat wachten.

Subfolders

Als laatste heb je dan nog subfolders. Hier gaat onze voorkeur ook naar uit. Een subfolder houdt in principe in dat je een variant van jouw website maakt per taal. Voor Duitsland is het bijvoorbeeld www.jouwwebshop.nl/de, voor België www.jouwwebshop.nl/be en voor Frankrijk www.jouwwebshop.nl/fr. Het grote voordeel hiervan is dat de subfolders profiteren van de opgebouwde waarde van je Nederlandse webshop. Je gaat dus veel sneller resultaat zien.

3. Schakel een vertaalbureau in voor je vertalingen

Zoals je waarschijnlijk wel geleerd hebt in de afgelopen jaren met je Nederlandse webshop zijn de teksten op je webshop bepalend of iemand wat bij je gaat kopen of niet. Of het nou een informatieve tekst op de categoriepagina is of een gedetailleerde productomschrijving. Het is essentieel dat de teksten van je webshop van hoge kwaliteit zijn.

Incorrecte vertalingen komen onbetrouwbaar over

Hier heb je in Nederland voor gezorgd. Om succesvol te zijn in het buitenland is het belangrijk dat je vertalingen dat ook zijn. Want zeg nou zelf, zou jij wat kopen bij een webshop waar de teksten niet kloppen en dus onbetrouwbaar overkomen? Waarschijnlijk niet.

Gebruik geen Google Translate voor internationale SEO

Je zou Google Translate kunnen gebruiken voor de vertalingen. Echter gaat het hier nog wel eens mis in de zinsopbouw en woordkeuze. Dit is dus af te raden. Wat je beter kunt doen is een professioneel vertaalbureau inschakelen. Zij vertalen je webshop en zorgen ervoor dat alle teksten 100% correct vertaald zijn en aansluiten bij de doelgroep. Hebben jouw producten gebruiksaanwijzingen of andere documenten? Laat dan ook de documenten vertalen door een vertaalbureau. Het laatste wat je wilt is een overvolle klantenservice door incorrecte vertalingen.

SEO translation

4. Autoriteit ook belangrijk voor internationale SEO

Stel, je kiest voor de derde optie: subfolders. Dan profiteert je ‘nieuwe’ webshop dus van de waarde die je de afgelopen jaren opgebouwd hebt in Nederland. Máár, dat betekent niet dat je stil kunt zitten. Het verkrijgen van links is namelijk (nog steeds) van grote invloed op jouw posities in Google. Ook wanneer we kijken naar internationale SEO.

Je nieuwe webshop profiteert er dus wel van, maar niet de volle 100%. Je zal dus alsnog aan de slag moeten om nieuwe links te verzamelen naar je website. Voor internationale SEO is het dan ook erg belangrijk dat de links die je aan gaat leggen uit het betreffende land komen.

Als je dus een www.jouwwebshop.nl/de subfolder hebt is het dus erg belangrijk dat je links verzameld van andere Duitse websites in jouw branche. Hier zijn diverse manieren voor: je zou bijvoorbeeld een link kunnen ruilen, gastblogs uitwisselen met een link naar die van jou of een samenwerking aangaan.

Onthoud wel: één of meerdere links vanuit gastblogs met veel (goede) informatie zijn waardevoller dan links vanaf een pagina waar al 100 andere links naar concullega’s op staan!

Interesse gekregen in het opzetten van een internationale SEO campagne? Ga dan eens om de tafel zitten met een professioneel vertaalbureau. Zij helpen regelmatig bedrijven met hun internationale ambities en adviseren je dan ook graag hierin.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *