Wat is een startup?

Niet elk startend bedrijf is een startup. Een startup is innovatief, creëert impact en is ambitieus. Innovatief wil zeggen vernieuwend. Niet perce een nieuwe uitvinding. Een vernieuwend idee van een bestaand concept. Denk aan Whatsapp. Online chatten bestaat al veel langer. Een vernieuwend idee vraagt om een andere strategie. De online marketing strategie voor startups moet namelijk nog worden opgezet.

Online marketing voor startups

Hoe bepaal je de online marketing voor startups? Je kan hierbij denken aan:

  1. Voor wie maken we het product of dienst? Ook wel je doelgroep.
  2. Hoe bereiken we deze doelgroep?
  3. Wat is je positionering?
  4. Welke prijs hoort erbij?
  5. Wat voor betaalmodel, een abonnement of een eenmalige fee?

Deze keuzes hebben invloed op je online marketing strategie. Startups zijn hip. Voor de crisis van 2008 was ondernemen voor mensen die geen baan konden vinden. Nu is ondernemen gemeengoed. Van die populariteit kan je gebruik maken. Genoeg kansen voor een goede PR.

Voor meer dan 20 start ups hebben wij

2.890.000

Extra traffic gegenereerd

15.841

Extra leads gerealiseerd

850.900

Omzet gegenereerd

Een goed begin is het halve werk

Een prachtig product zonder markt werkt niet. Zorg er voor dat je publiek weet wie je bent. Bij de lancering kan je veel (gratis) publiciteit krijgen. Denk aan lokale media (die hebben immers ook relevante content nodig) en early adopters. Dit zorgt voor:

  1. Naamsbekendheid met als gevolg dat er publiek naar je (digitale) winkel komt.
  2. Versterking van je linkprofiel. 
  3. Aandacht brengt aandacht. Investeerders en andere partijen kunnen toenadering zoeken.

Groei door online marketing voor startups

Er zijn meerdere manieren om je startup exponentieel te laten groeien:

  1. Zorg voor verkeer, deze kan je betaald inkopen maar ook organisch laten groeien.
  2. Optimaliseer je conversie voor binnenkomend verkeer. Zorg voor goede landingspagina’s.
  3. Blijf media aandacht (PR) zoeken.
  4. Bouw een community. Denk aan crowdfunding, verkoop je product voordat je het ontwikkelt.