Onlinemarketing plan schrijven? Dit kan in 6 stappen

Online marketing is een breed begrip, waardoor het soms moeilijk kan zijn om uw focus te bepalen. Een oorzaak hiervan is dat er meerdere online marketingkanalen zijn met ieder zijn voor- en nadelen. Om een goed plan op te stellen is het belangrijk om voor uzelf een onderscheid te maken tussen online marketing tactieken, strategieën en de doelstellingen van uw organisatie. Eerst stelt u uw doelstellingen op, vervolgens bepaalt u hoe u deze wilt bereiken en als laatst stelt u specifieke tactieken op om uw strategie te behalen.

1. Doelgroep in kaart brengen

Om een gedegen online marketing plan uit te voeren is het belangrijk om van te voren te bepalen op wie deze campagnes gericht worden. Tegenwoordig worden consumenten online vrijwel constant bestookt met online marketing campagnes. Daarom is het essentieel om de juiste personen op de juiste wijze te benaderen. Om dit te doen moet u achterhalen wie online de juiste personen zijn voor uw product of dienst. Na dat u dit heeft achterhaald kunt u uw tactieken hierop afstemmen. De ideale manier om uw doelgroep te begrijpen is door een buyer persona te creëren. Hierbij beantwoordt u vragen als: Wie zijn mijn klanten?, Wat vinden zij interessant (levensstijl)?, Hoe ziet hun online gedrag eruit? Lees hier meer over het in kaart brengen van jouw doelgroep en maak gebruik van de gratis template (inclusief uitleg). Door uw doelgroep in gedachte te houden bij het, bedenken, opzetten en uitvoeren van uw online marketing campagnes zorgt u ervoor dat al uw campagnes relevant blijven voor uw doelgroep.

2. Overzicht online marketing kanalen

Een logische volgende stap voor u is om de mogelijke online marketing kanalen die u kunt inzetten in kaart te brengen. Specificeer voor iedere kanaal het volgende; hoeveel tijd kost het opzetten, uitvoeren, implementeren en evalueren van dit kanaal. Wat zijn de mogelijke resultaten van deze campagne? Behaal ik deze resultaten op korte of lange termijn? Heb ik de (technische) kennis om dit zelf op te zetten en uit te voeren? En natuurlijk de belangrijkste vraag: Bereik ik mijn doelgroep via dit kanaal?

3. Selecteer uw online marketing kanalen

Start u pas met online marketing toepassen is het voor uw overzicht en focus handig om te beginnen met twee kanalen. Op termijn kunt u uitbreiden naar meerdere online marketing kanalen. Een goed moment om uw kanalen uit te breiden is, wanneer u positieve resultaten en constante groei ziet in uw huidige kanalen. Daarnaast is het ook belangrijk, dat het onderhouden van deze kanalen een proces is dat goed beheerst wordt binnen uw organisatie. De kanalen waarmee u begint zijn natuurlijk afhankelijk van de type business waarin u zich in bevindt. In dit artikel leggen wij de focus op zoekmachine marketing. Wij zullen daarom zoekmachine optimalisatie(seo) en het gebruik van Google adwords als online advertentie mogelijkheid toepassen.

Een aantal voordelen van zoekmachine optimalisatie:

  • SEO trekt gratis en relevante traffic aan met een hoge potentie voor conversie
  • SEO is een cruciaal stuk binnen een (online)marketingmix
  • Het helpt mensen uw website te vinden

Een aantal voordelen van Google adwords:

  • Vergroot het aantal klanten en leads op korte termijn(bijna direct)
  • SEA zorgt voor betaalde zoekverkeer met potentie tot conversie
  • Het biedt de mogelijkheid om mensen die op uw website zijn geweest en geen aankoop hebben gedaan nogmaals te contacten, bijvoorbeeld door middel van een display campagne.

4. Hoe passen uw concurrenten deze online marketing kanalen toe?

Het bestuderen en het leren van uw concurrenten is essentieel, omdat er inzicht verkregen kan worden in de online tactieken die wel/niet werken in uw niche. Om inzicht te verkrijgen in de Google adwords activiteiten van belangrijke spelers binnen uw markt kunt u gebruik maken van SpyFU. Deze tool geeft inzicht in de zoekwoorden waar zij op bieden en in grote lijnen, hoe deze biedingen eruit zien. Op basis hiervan krijgt u inzicht in de zoekwoorden die interessant zijn voor uw campagnes en op welke uw doelgroep zich focust. Deze informatie past u vervolgens ook toe bij het schrijven van de advertenties.
Om inzicht te verkrijgen in de wijze waarop uw concurrenten zoekmachine optimalisatie(seo) toepassen als kanaal, is het interessant om te kijken naar de zoekwoorden die uw concurrenten het meeste bezoek opleveren. Hierdoor krijgt u ook inzicht in de zoekwoorden die genegeerd worden door uw concurrenten. Deze analyse kunt u uitvoeren door gebruik te maken van een tool als SEMrush. Maak gebruik van de SEO keyword Magic tool van SEMrush om inzicht te verkrijgen in zoekwoorden die interessant zijn gefilterd op veel concurrentie en weinig concurrentie op deze termen.

5. Stel SMART doelstellingen op

Creëer specifieke doelstellingen die inzicht geven in uw ‘performance’ , bijvoorbeeld:

  • Vergroot organische verkeer met 10% binnen 3 maanden
  • Vergroot aantal aanmeldingen met 5% binnen 1 maand
  • De conversieratio verhogen met 5% binnen 2 weken.

6. Evalueer de kanalen (maandelijks)

Het bijhouden van de resultaten van uw campagnes zoals het verkeer en conversies kan in Google Analytics. Het bijhouden van het aantal impressies, uw posities in google en click through ratio kan met Google search console. Wij raden u aan om ook Google adwords hiervoor te raadplegen, voornamelijk voor uw conversieratio’s, het aantal conversies en impressies. Indien de cijfermatige onderbouwing niet voldoende is, is het altijd interessant om gebruik te maken van heatmaps om inzicht te verkrijgen in de visuele inzichten van uw doelgroep op uw website. Een heatmap zorgt ervoor dat u inzicht krijgt in waar men op uw website klikt en hoe deze navigeert door uw pagina’s. Een handige tool voor het gebruik van heatmaps is Hotjar.