Overzicht Online Marketing kanalen

Vragen die regelmatig gesteld worden zijn, welke online marketing kanalen zijn er? En welke kanalen moet ik toepassen? Het antwoord op deze vraag hangt natuurlijk af van het type dienstverlening en/of product. Daarnaast is het ook belangrijk om de mogelijke kanalen in kaart te brengen. Dit artikel biedt een beknopt overzicht van vier veelgebruikte online marketing kanalen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het optimaliseren van de content en de structuur van websites met als doel om organisch meer traffic binnen te halen in een zoekmachine wordt gedefinieerd als zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie gaat hand in hand met iedere content marketing strategie, SEO zorgt ervoor dat deze content op de juiste manier wordt geïndexeerd voor de zoekmachine.

SEO succesvol toepassen door: Hoogwaardige en relavante content te schrijven en publiceren. Dit in combinatie met een goed gestructureerde websites, waar een bezoeker gemakkelijk doorheen kan navigeren.

SEO niet succesvol toepassen door: Keyword stuffing, door een zoekwoord op een onnatuurlijk wijze vaak terug te laten komen op een pagina. Duplicate content gebruiken, door content van een andere website te (ongewijzigd) te gebruiken zonder gebruik van een canonical tag.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Vorm van marketing waarbij je als adverteerder betaalt voor de advertenties die online staan. Een veelgebruikte manier is PPC(pay per click). Hierbij betaal je als adverteerder voor elke click op jouw advertentie of per 1000 weergaves (CPM). Deze vorm van zoekmachine marketing kan je toepassen via Google Adwords, Google Display Network en Facebook adverteren.

Zoekmachine adverteren succesvol toepassen door:
Ads die gedreven worden door geoptimaliseerde landing pagina’s en het combineren van advertenties met organische zoekmachine optimalisatie campagnes.

Zoekmachine adverteren niet succesvol toepassen door:
Geen specifieke landingpagina’s , en advertentie tekst. Hiermee worden hele brede campagnes bedoeld die op een te breed doelgroep wordt ingezet.

Social media marketing

Nog een veelgebruikte manier van het marketing van uw service of product is via social media. Social media kanalen die gebruikt worden voor social media marketing zijn Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Snapchat, en Twitter.

Social media marketing succesvol toepassen door:
Campagnes die zich toespitsen op specifieke segmenten en gekoppeld worden aan relevante trends(en gebeurtenissen)

Social media marketing niet succesvol toepassen door:
Regelmatig (commerciële) campagnes voeren op loyale klanten en gebruik maken van irrelevante content.

Contentmarketing

Het creëren van interessante en aantrekkelijke content, waarin je potentiele klanten geïnteresseerd in zijn wordt gedefinieerd als contentmarketing. Contentmarketing wordt meestal uitgevoerd door gebruik te maken van een blog op een website. Maar contentmarketing bestaat ook uit het creëren en publiceren van infographics en video’s.

Contentmarketing succesvol toepassen door: Het aanbieden van content die een probleem of vraag beantwoorden. Content die feedback aanmoedigt wordt ook vaak gewaardeerd.

Contentmarketing niet succesvol toepassen door: Content wat onjuiste informatie verschaft en geen toegevoegde waarde heeft. Het onnatuurlijk gebruiken van zoekwoorden in een tekst is ook een onderdeel van onjuiste contentmarketing.

Hoe kies ik de juiste online marketingkanalen?

In het vorige stuk zijn een aantal online marketing kanalen besproken een logische volgende stap is het maken van een selectie van marketingkanalen die uiteindelijk gebruikt gaan worden. Om de juiste marketingkanalen te kiezen is het belangrijk om de onderstaande drie stappen te doorlopen.

Stel doelstellingen op voor uw online marketingcampagnes

Enkele doelstellingen die relevant zijn voor uw organisatie zijn:

Meer brand awareness creëren, Indien dit uw doel is dan is het interessant om te kijken naar social media marketing als online marketing kanaal. Social media kanalen zijn sterk in het ontwikkelen en versterken van brand awareness.

Leads genereren, Organisaties zetten online marketing voornamelijk in om in contact te komen met potentiële klanten. Het genereren van leads is daarom een vaak voorkomende doelstelling. Online marketing kanalen die goed zijn bij het genereren van leads zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Pay-per-click adverteren(Google search netwerk)
  • Display adverteren (Google display netwerk
  • Email marketing

Traffic creëren, Niet iedere website verkoopt producten of diensten. Natuurlijk zijn er ook websites die voornamelijk informatie delen en gratis producten zoals online marketing templates. Veel van de gebruikers van zulke sites zijn publishers die waarbij hun verdienmodel gebaseerd is op display advertising. Om middels display advertising omzet te genereren is het belangrijk dat uw bezoekers bezoekers heeft. Perfecte online marketing kanalen om dit te bewerkstelligen zijn SEO en content marketing.

Stel jouw online marketing budget op

Het in kaart brengen van de kosten en uw budget helpt bij het selecteren van de juiste online marketing kanalen. Veelvoorkomende kosten waar een budget voor opgesteld moet worden zijn online adverteer budgetplanning, Content creatie en bij het creëren van beeldmateriaal en video’s.

Breng in kaart welke skills er nodig zijn

Het opzetten en onderhouden van een online marketing campagne vereist bepaalde skills en kennisniveau op verschillende aspecten en kanalen. Daarom is het belangrijk om te identificeren op je alle benodigde skills en kennis in huis hebt. Hierbij kan je denken aan, development skills voor de website, creatieve skills voor de visuals en video’s, social skills om je doelgroep te benaderen via social media en search skills om je doelgroep via zoekmachine marketing te benaderen.

Online marketingkanalen beoordelen met het AIDA model

Het AIDA model toepassen op online marketing kanalen

Het AIDA model kun je op verscheidene manieren gebruiken. Je kunt het AIDA model gebruiken om je online marketing kanalen te beoordelen, bijvoorbeeld. Elk online marketing kanaal heeft namelijk een eigen specialiteit. Daarom zijn sommige kanalen beter geschikt om awareness te krijgen en andere kanalen om consumenten tot actie te brengen.

Awareness
Social media is een voorbeeld van een typisch awareness kanaal. Een consument raakt bijvoorbeeld bekend met je merk na het zien van een (gesponsord) Facebookbericht. Als de consument al bezig was met een aankoopproces zal hij of zij snel overgaan naar de volgende stap (interest). Zo niet? Dan zal die consument sneller aan jouw merk denken wanneer hij of zij gaat zoeken naar soortgelijke aanbieders. Ook banners kunnen dit effect hebben.

Interest
Ook bij de deze stap is social media van belang. Vooral wanneer er sprake is van interactie. Als een consument het eerder genoemde Facebookbericht interessant vindt, zal hij of zij het bericht leuk vinden, erop reageren of het zelfs delen. Ook het volgen van bijvoorbeeld een Facebookpagina is een teken van interesse. Andere acties zijn het inschrijven voor de nieuwsbrief of het meedoen aan een online campagne. Door specifieke Facebook campagnes te starten die afgestemd zijn op jouw doelgroep creëer je deze interesse. Een logische volgende stap is om vanuit deze interesse, de behoefte om jouw product aan te schaffen te creëren.

Desire
Wanneer een consument de behoefte heeft om het product aan te schaffen, zal hij of zij gebruik maken van een zoekmachine. Jouw doel als bedrijf is om bovenaan de zoekresultaten te staan door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit kan door het plaatsen van goede content op je site (blogs, video’s of e-books). Daarnaast kun je partnerschappen sluiten met andere pagina’s die in de zoekresultaten staan. Denk hierbij aan deals met vergelijkingswebsites en gastblogs op succesvolle websites. Ook kun je gebruik maken van zoekmachine advertenties (SEA) om een plekje in de resultatenpagina te bemachtigen. Verder is het goed om de consument te bereiken met salesgerichte banners. Dit kan bijvoorbeeld met Google AdWords en gebruik te maken van remarketing banners via het Google Display Netwerk.

Action
Zodra de klant overgaat tot aankoop of een andere soort conversie – het invullen van een formulier of een offerte aanvraag, bijvoorbeeld – is het belangrijk om dit proces zo makkelijk mogelijk te maken. Maak ook goed gebruik van SEA campagnes en zorg dat je op de juiste zoekwoorden te vinden bent (inclusief longtail). Zodra een consument heel specifiek de zoekopdracht intypt is de kans op conversie vele malen hoger. Dit proces maak je makkelijker door je product op veel plekken te verkopen, genoeg informatie op je website aan te bieden en door duidelijke productpagina’s te hebben. Ook goede webcare, een snelle serviceverlening via internet als social media aan je klanten, kan een aankoop tot stand brengen.

Conclusie

Het AIDA model laat zien dat traditionele marketingmodellen nog steeds relevant zijn bij het opzetten en uitvoeren van een online marketingcampagne. Staar je dus niet blind op de nieuwste online marketing technieken en kijk af en toe naar de bewezen theorieën van de traditionele marketing, want daar valt nog veel van te leren.