Wat is een SEO analyse?- En hoe voer ik deze audit uit?

Het uitvoeren van een SEO analyse brengt u op de hoogte van de huidige vindbaarheid  en status van uw website. Ook brengt deze analyse in kaart, welke mogelijkheden er zijn om uw vindbaarheid en verkeer te vergroten. Een basis SEO analyse voert u uit in 7 stappen. Hieronder worden de stappen beknopt beschreven die u moet doorlopen.

Stappenplan SEO analyse

Stap1 – Google analytics & Google search console(webmasters)

Allereerst is het belangrijk om te achterhalen, waar het verkeer op uw website vandaan komt en hoe zij de verschillende pagina’s van uw website doorlopen. Een voorbeeld hiervan is dat de meeste bezoekers die vanuit Google op een landingspagina van uw website komen niet langer dan 30 seconde op uw website blijven. Om deze gegevens te achterhalen moet er een Google Analytics code geplaatst worden op uw website. Google search console wordt voornamelijk gebruikt om technische details van uw website te achterhalen. Deze tool maakt verschillende aspecten inzichtelijk zoals gebroken links op de pagina en crawl errors.

Stap2Robots.txt en HTML & XML sitemaps

Maak of controleer uw robots.txt file.  In de robot txt geeft u aan welke pagina’s gecrawled moeten worden door de zoekmachine. In deze robot txt vermeldt u de sitemap van uw website. De sitemap wordt toegepast om de zoekmachine sneller op de hoogte te houden van veranderingen op de website. Hierdoor zullen wijzigingen op de sites sneller geïndexeerd worden in vergelijking met een website die geen sitemap heeft.

Stap 3 – Herstel gebroken links

Gebroken links zijn pagina’s die niet gevonden worden of een error hebben. Door tools als Google webmaster of Screamingfrog te gebruiken kunt u deze in kaart brengen. Regelmatig bezoekers laten landen op een pagina met een error heeft een negatief effect op uw conversie en SEO.

Stap 4- Controleer de snelheid van uw website

Om uw bezoeker een goede ervaring te geven op uw website is het belangrijk dat uw website ook snel functioneert. Deze kunt u voor de mobiele versie en de desktop versie van uw website controleren met google pagespeed.

Stap 5 – Mobiele- en gebruiksvriendelijkheid

Tegenwoordig worden de meeste websites vanaf een mobiel apparaat bezocht. Daarom heeft Google de mobiele vriendelijkheid van iedere website meegenomen als een factor waar uw website op kan ranken. Hierdoor is het voor u essentieel om dit te controleren. Hetzelfde geldt voor de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Zorg ervoor dat uw website een heldere structuur heeft en inspeelt op de intenties van de bezoekers.

Stap 6 – Zoekwoordenanalyse en meta tags

Om in te spelen op de behoefte van de gebruiker is het belangrijk om deze in kaart te hebben. Achterhaal welke zoekwoorden en vragen uw potentiële klant gebruikt om op uw website te komen. Breng in kaart met een zoekwoorden onderzoek, hoe vaak er gezocht wordt op deze termen en richt uw website in naar de zoekwensen van uw potentiële klant. De meta descriptions hebben een belangrijke rol bij het vergroten van uw CTR, daarom is het belangrijk om deze te controleren en waar nodig te optimaliseren. Hetzelfde geldt voor de title tag. Deze speelt een rol bij het ranken van uw website.

Stap 7 – Evalueer uw off page optimalisatie (linkbuild activiteiten)

Bekijk uw Domain authority, page authority en bekijk de linkbuild mogelijkheden voor uw top 5 keywords, waarop u beter wilt gaan ranken.