Wat is Google Shopping?

Het is tegenwoordig onmogelijk om als consument of webshopeigenaar aan Google shopping te ontkomen. Door middel van Google Shopping toont Google productadvertenties in de zoekresultaten. Google Shopping vergelijkt voor de consument de verschillende aanbieders met elkaar. De consument kan Google Shopping herkennen aan de afbeelding van het product, titel, prijs en de naam van de aanbieder.

Bij het aanklikken van Shopping in google bij de zoekresultaten zijn er verschillende mogelijkheden om de zoekresultaten te raadplegen. De consument kan de producten bijvoorbeeld de prijzen vergelijken met die van de concurrenten. Google Shopping vergelijkt het product met verschillende aanbieders, waarbij de consument zelf door middel van een filter de zoekresultaten kan categoriseren. De consument zou bijvoorbeeld op prijs kunnen zoeken of beoordelingsscore.

Als webshophouder zou dit een belangrijk onderdeel van je onlinemarketing moeten zijn. Google Shopping is bedoeld voor webshopeigenaren die producten aanbieden en bereid zijn om kosten te maken voor de advertenties. Het wordt gebruikt voor het adverteren en verkopen van producten. Google Shopping werkt niet zoals Google ads op basis van zoekwoorden maar werkt met een product feed. Een product feed ook wel Google Shopping feed genoemd is een lijst dat bestaat uit producten van een webshopeigenaar.

Hoe werkt Google Shopping?

Een consument die op zoek is naar een product vult de naam van het product in bij google. Daaruit volgen verschillende zoekresultaten van google met de producten waarvan Google denkt dat waar de consument naar op zoek is. Het is voor webshopeigenaren interessant, omdat je op productniveau kan adverteren met Google Shopping.

Google Shopping instellen

Om als webshopeigenaar de bestaande producten te koppelen dien je eerst je Google Shopping feed door te geven aan google. Het is belangrijk dat de product feed voldoet aan de voorwaarden van Google. Elk product wordt op eigen unieke wijze beschreven met een groep kenmerken.

Het koppelen doe je via het Merchant center van Google. Hier kan je de Google Shopping feed van de producten toevoegen. Als je hier mee klaar bent kan je het Merchant Center koppelen aan je Google Shopping ads account. Via Google Shopping ads kan je vervolgens een campagne opzetten voor je product. Wil je meer weten over campagnes opzetten in Google ads lees de blog op onze site. Na het opzetten van alle campagnes kan je de hoogte bepalen van de biedingen per klik. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Daar komen we later nog op terug.

Is Google shopping Effectief?

Webshopeigenaren kunnen niet om Google Shopping heen. Het zou de eerste campagne moeten zijn om uit te bouwen in Google Ads. Uit ervaring blijkt dat Google Shopping relatief goed werkt voor bestaande webshopeigenaren. Dit is te zien in de verhoging van verkoop percentages bij het intensief adverteren met Google Shopping. Het verhoogt de conversies op de site. De Google Shopping advertenties staan boven alle andere advertenties op de pagina, waardoor een verhoging op aantal kliks naar de webshop een logisch gevolg is. Het product is visueel zichtbaar met het bedrag waardoor de kans op relevante bezoekers en of potentiele kopers vrij hoog is.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Hieronder een rijtje met opsommingen van belangrijke voordelen van Google Shopping:

  • Toegankelijkheid
  • Verhoging op conversies
  • Hoge kwaliteit leads
  • Koppeling met Google Ads
  • Zichtbaarheid voor de producten

 Wat zijn de nadelen van Google Shopping?

Hieronder een rijtje met opsommingen van belangrijke nadelen van Google Shopping:

  • Kosten van advertenties
  • Uploaden van product feeds
  • Tijdrovend (afhankelijk van gebruik en pluggins)

 Wat zijn de kosten voor Google Shopping?

Uiteraard horen er bij het adverteren via Google Shopping de nodige kosten. De kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het aantal producten in je feed en de concurrentie die adverteren op hetzelfde product. Belangrijk is ook wat de concurrent bereid is te bieden per klik. Hierdoor verschillen bij Google Shopping advertenties de kosten per klik. Wat mee wordt genomen in de kosten per klik is de kwaliteit van de advertenties en feed. De kwaliteitsscore heeft ook invloed op het bedrag per klik. Hoe kwalitatiever de advertentie en feed, hoe minder de webshopeigenaar moet betalen.

Wilt u op korte termijn uw ROI verhogen?