Wat is Online marketing?

Online marketing is een verzameling van tools, strategieën en methodes om de naamsbekendheid van je website te vergroten door gebruik te maken van het internet. Een term die ook vaak gebruikt wordt in de online wereld is digital marketing.
Digital marketing is elke vorm van marketing die toegepast wordt om je product of dienst te promoten, waarbij een mobiel apparaat een rol speelt. Hieronder geven wij een overzicht van de Onlinemarketingkanalen die er zijn. Daarnaast maken wij ook een onderscheid tussen betaalde en onbetaalde onlinemarketingkanalen.

Overzicht van de onbetaalde online marketing kanalen:

  • Zoekmachineoptimalisatie(SEO)

    Het optimaliseren van uw website om hoger in google te komen op relevante zoekwoorden wordt zoekmachine optimalisatie of SEO genoemd. Het zoekmachine vriendelijk maken van uw website is een lange termijn strategie. Om uw website goed te optimaliseren is het een vereiste om rekening te houden met verschillende factoren die een bijdrage leveren aan dit proces. Uw linkprofiel, website structuur, content in beeld brengen en een zoekwoordenanalyse uitvoeren spelen een rol bij het uitvoeren van een goede SEO strategie.

  • Social media marketing

    Het inzitten van social media kanalen om een relatie met uw (potentiële) klanten of doelgroep op te bouwen om ze vervolgens in contact te brengen met uw product of dienst. Een veelgebruikte, maar betaalde wijze van social media marketing is het adverteren via social media.

  • Emailmarketing

    Het proces van Email-marketing begint vaak met het verzamelen van e-mailadressen en het ontvangen van toestemming van uw (potentiële) klanten. Daaropvolgend is het mogelijk om uw mailbestand een e-mail toe te sturen, dit kunt u doen in de vorm van een nieuwsbrief. In de nieuwsbrief vermeldt u relevante content voor uw doelgroep om zo een relatie op te bouwen.

  • Contentmarketing

    Het creëren van waardevolle en relevante content om zo potentiële klanten te bereiken. Dit kunt u bijvoorbeeld door een informatief artikel te schrijven die een brandende vraag beantwoord van uw doelgroep met als doel om deze content zo vaak mogelijk gedeeld te krijgen. Daarnaast wordt Contentmarketing vaak toegepast bij het uitvoeren van emailmarketing, het optimaliseren van je website voor de zoekmachines(SEO) en social media marketing.

Overzicht van de betaalde online marketing kanalen:

  • Online adverteren(SEA)

    Online adverteren kunt u op vele manieren doen. Bijvoorbeeld door te adverteren in een zoekmachine of door te adverteren via social media. Vaak wordt dit gedaan door advertentie ruimte in te kopen, waarbij u als adverteerder betaalt per click op je advertentie of voor het aantal impressies die uw advertentie krijgt.

  • Affiliate marketing

    Affiliate marketing wordt vaak gedaan middels een samenwerking. Hierbij kan je denken aan een webshop die zijn producten laat promoten door een blogger. De blogger ontvangt van elke bezoeker die op de webshop komt via de website van de blogger en een aankoop doet een deel van de opbrengsten van de verkoop.

Naast online marketing is het ook belangrijk om goed te kijken naar de basisprincipes van marketing. Daarom is het ook essentieel om de belangrijkste marketingmodellen toe te passen op jouw dienst of service.

Wilt u meer lezen over de voordelen van de verschillende online marketingkanalen?