Wat is SEA?

SEA is de officiële Engelstalige afkorting voor Search Engine Advertising. Dit houdt in dat er geadverteerd wordt op platformen waar gebruikt gemaakt wordt van search. De platformen met de meeste aandeel in zoekmachine adverteren zijn Google en Bing.
Als er gebruik gemaakt wordt van SEA houdt dit eigenlijk in dat advertentie ruimte ingekocht wordt boven en onder de organische zoekresultaten ook wel beter bekend als SEO. Het inkopen van deze advertentieplekken gaat door het bieden in een veiling op zoekwoorden, keywords of search terms. Uiteindelijk betaalt u hiervoor per klik en dus direct voor elke bezoeker die uw website heeft bezocht.

Waarom zou ik SEA (zoekmachine adverteren) toepassen?

SEA is eén van de meest effectieve online marketing kanalen om nieuwe consumenten te bereiken en zo meer bezoekers en conversies te behalen. Het voordeel van zoekmachine adverteren is dat het direct resultaat oplevert zonder te moeten wachten op de geïnvesteerde tijd. Door gebruik te maken van Google AdWords of Bing in combinatie met relevante zoekwoorden en advertentieteksten kunt u de beoogde doelgroep bereiken. In de interface van het kanaal kunt u direct alle resultaten inzien, analyseren en optimaliseren.

Hoe zorg ik dat mijn website hoog in de zoekmachine resultaten komt?

Ten opzichte van SEO (zoekmachine optimalisatie) gaat er bij SEA geen langdradig proces aan vooraf om goede zichtbaarheid te realiseren.  Als u de campagne opzet is het zaak om vast te stellen wat het doel is van uw advertenties en welke doelgroep u wilt bereiken. Als deze campagnes goed zijn opgezet met de juiste criteria omtrent zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina’s zult u direct hoog scoren. Uiteraard moet u rekening houden met het budget wat er voor ogen is en betaalt u uiteindelijk per click voor een bepaald zoekwoord. Dit is afhankelijk van de concurrentie en de kwaliteit score op een bepaald zoekwoord.
Het is dus zaak om zo relevant mogelijk te zijn voor diegene die de zoekopdracht intypt. Als iemand op zoek is naar een bepaald product/dienst dient u relevant te zijn aan deze zoektermen. Dit is uiteindelijk bepalend voor de kwaliteitsscore van een ad en de cost per click die u ervoor betaald. Google vindt het namelijk belangrijk dat ze hoge kwaliteit adverteerders hebben die zorgen voor meer kliks en tevreden bezoekers. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de doorklikratio (CTR), advertentie-zoekwoord-relevantie, en de landingspagina. Deze factoren gecombineerd geven een bepaalde kwaliteitsscore (QS) af en die zijn weer bepalend voor de cpc die u betaald. Hieronder is te zien wat de impact concreet is op uw cpc;

  • QS = 10 – CPC korting = 30%
  • QS = 9 – CPC korting = 22,2%
  • QS = 8 – CPC korting = 12,5%
  • QS = 7 – geen impact
  • QS = 6 – CPC toename = 16,7%
  • QS = 5 – CPC toename = 40%
  • QS = 4 – CPC toename = 75%
  • QS = 3 – CPC toename = 133,3%
  • QS = 2 – CPC toename = 250%
  • QS = 1 – CPC toename = 600%

5 handige SEA-tips bij het opzetten van een advertentie

  • Communiceer klantwaardes en USP’s in uw ads
  • Communiceer de zoekwoorden in uw advertentie
  • Maak gebruik van exacte en Broad Match modifier keywords (afhankelijk van de doelstelling)
  • Zorg dat de landingspagina zo relevant mogelijk aan uw advertentie is
  • Zet altijd minimaal twee advertenties in per zoekwoord en zorg dat u blijft testen!

Welke gratis SEA tools kan ik gebruiken?

Wilt u graag weten welk zoekgedrag consumenten hebben op bepaalde zoekwoorden of bent u opzoek naar nieuwe ideeën? Dan is Keywordtool de perfecte oplossing! Met deze tool kunt u een bepaald zoekwoord invoeren en hij geeft gelijk weer welke zoekwoorden gebruikt worden in combinatie met uw zoekwoord. Daarnaast worden de volumes en concurrentie weergegeven per zoekwoord. Investeer dus geen tijd in zoekwoorden waar weinig volume op zit.

Google AdWords keywordplanner is ook een handige tool die veel gebruikt wordt bij het opzetten van advertenties. Log in met uw AdWords account en ga aan de slag. U kan het land selecteren, zoekwoorden en de data. Zo is makkelijk in te zien hoe bijvoorbeeld in Nederland de volume trend voor ‘sportschoenen’ is ontwikkeld.

AdWords editor is een tool die gratis te downloaden is. Met deze tool kunt u gemakkelijk de Google Adwords accounts, advertenties en zoekwoorden importeren. De voordelen van AdWords editor zijn het gebruikersgemak en de efficiëntie. Door gebruik te maken van deze tool zult u gemakkelijk veel tijd besparen bij het opzetten, analyseren en optimaliseren van uw advertenties.

Wilt u op korte termijn uw ROI verhogen?