Wat is SEO copywriting?

Als je een groter publiek voor je blog wil creëren, moet je slimmer leren omgaan met je content. Een van de grootste uitdagingen waar bloggers en content marketers mee kampen is het schrijven van content die is geoptimaliseerd voor de zoekmachines, maar alsnog aantrekkelijk is voor de lezers.

Volgens Copyblogger is SEO het meest slecht begrepen onderwerp op het internet. SEO content is echter niet moeilijk zodra je begrijpt dat lezers, en niet zoekmachine algoritmes, voorgaan. SEO bedrijven maken winst doordat ze dit simpele concept begrijpen.  

Mits je wil dat je online business opbloeit moet je verder gaan dan simpelweg het ‘schrijven van content’. Je content moet twee doelen bereiken: Allereerst moet het aantrekkelijk zijn voor de uiteindelijke gebruiker (klanten, lezers, etc.) en ten tweede moet het een specifiek probleem oplossen. 

Hoe maak je SEO vriendelijke teksten? 

Hoe creëer je echter content die deze doelen behaald? Hoe creëer je content die zowel hoog scoort op Google, als mensen overtuigd? Dat is waar SEO copywriting omdraait. Maak je geen zorgen als je je geen dure SEO copywriter kan veroorloven. Je kan het zelf doen door een paar simpele regels te volgen.  En dat is wat je gaat leren in dit artikel.

We gaan in op de volgende onderwerpen:

  • Wat is SEO?
  • Het begijpen van Copywriting
  • Wat is SEO Copywriting?
  • Onderdelen van SEO copywriting
  • Het schrijven van nuttige content voor  Mensen
  • Keyword researcch voor het creeren van content. 
  • Copywriting- Mensen toezetten tot actie

Wat is SEO eigenlijk?

We weten allemaal wat er gebeurd wanneer je een zoekterm in een zoekmachine typt en op enter drukt: Je krijgt een lijst van zoekresultaten die relevant zijn voor jouw zoekterm. De pagina’s vol met resultaten verschijnen als gevolg van zoekmachineoptimalisatie (SEO). In het kort uitgelegd is SEO een methode voor het optimaliseren ( het vergroten van de effectiviteit) van jouw content voor de zoekmachines, om er zo voor te zorgen dat het op een hogere rang verschijnt dan content van andere websites die zich op dezelfde zoektermen richt. 

Als we er stapje voor stapje naar kijken dan ben je bezig met SEO wanneer:

  • Je onderzoek doet naar keywords
  • Dan een specifiek keyword kiest
  • Dat keyword gebruikt om content te schrijven

…die andere mensen dan weer lezen en delen op Twitter,Facebook, hun eigen blogs en overige sociale media. Volgens Redevolution geeft Google webpagina’s weer in de  zoekresultaten op basis van de autoriteit en relevantie van de pagina om de ervaring van de gebruiker te verrijken.

Hoe wordt autoriteit en relevantie gemeten? 

Google bepaalt de relevantie van je landingspagina door middel van het analyseren van haar content op basis van een aantal factoren, waaronder waar en hoe vaak je bepaalde worden gebruikt in dat stukje content. Google meet autoriteit door middel van het aantal hyperlinks die naar deze pagina verwijzen en hoe betrouwbaar die zijn. Op het wereldwijdeweb kun je links vergelijken met stemmen. Er is echter een verschil. De winnaar van een verkiezing wordt enkel door stemmen bepaald, terwijl je webpagina ranking niet zo zeer draait om hoeveel links je hebt (kwantiteit), maar juist om de kwaliteit ervan. Het is belangrijk dat je marketing team dit begrijpt. 

Kwaliteit is sinds de google panda en penguin update de nummer 1 bepalende factor in je ranking.

Het begrijpen van Copywriting

Copywriting is de kunst en de wetenschap van het creëren van content welke de lezer/uiteindelijke gebruiker ertoe zet om het  product te kopen, het abonnement te nemen, het testritje te rijden of welke andere actie dan ook waar jij voordeel uithaalt. 

Wie zet de gebruiker ertoe om actie te ondernemen? Dat is dus de taak van de copywriter. Een copywriter is een professional die schrijft voor advertenties, promoties en klanten. Een SEO copywriter doet hetzelfde, maar dan gericht op online content.

Een copywriter is iemand die mensen begrijpt, die weet wat zijn publiek leuk vindt en de woorden kiest die hen zullen aanspreken. De kop, de woorden, zinnen en paragrafen die gebruikt worden in de content moeten mensen overtuigen en ze tot actie aanzetten. Een SEO copywriter begrijpt ook hoe Google met bepaalde woorden en zinnen omgaat, voornamelijk met long tail phrases.

Als je een blogger, freelance schrijver of online business entrepreneur bent, kan je een felbegeerde copywriter worden wanneer je je creativiteit en schrijfvaardigheden perfectioneert. 

Als je wil dat je online business opbloeit en je wil overleven in deze veranderende wereld der SEO, dan is aan jou de taak om nuttige content te creëren die interessant, overtuigend en goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines, en hier consistent in te zijn. Dit is een onderdeel van de user experience; Het krijgen van nieuwe content zodra je het opeist. 

Wat is SEO copywriting?

SEO Copywriting is door de jaren heen veranderd, naarmate Google met meer updates kwam. Als je nuttige content wil schrijven die hoog scoort op de rankings van Google en tegelijkertijd klanten naar je online business drijft, dan moet je bekend zijn met de onderdelen van Google’s ranking algoritme

SEO copywriting draait met name om het maken van nuttige, boeiende en waardevolle content die zich richt op specifieke keywords zodat andere mensen deze zonder verzet zullen promoten op social media kanalen, Dit verhoogt de autoriteit en relevantie van je content en verhoogd de ranking bij Google voor de gekozen keywords. Dus wanneer je iets aanbeveelt, ziet google dit als relevant en krijg je betere seo content resultaten. 

SEO copywriting helpt je met je richten op jouw klanten en het oplossen van hun specifieke problemen met goed in elkaar gezette content. 

Stap 1: Onderdelen van SEO copywriting

Bepaalde onderdelen van waardevolle content, zoals tijdige en visueel aantrekkelijke content, die onder de gunst van copywriting vallen. Het consistent implementeren van SEO strategieën in je content zal de content vanzelfsprekend naar de Google top 10 leiden en je webverkeer vergroten. Er zijn echter bepaalde zaken die er standaard voor zullen zorgen dat je hoog scoort op google en dat je conversies omhoog gaan. Voordat je dus begint met het implementeren van de verscheidene onderdelen van SEO copywriting, moet je onthouden dat er dingen zijn die moeten gebeuren nog voor  webpagina optimalisatie. 

Dit zijn de 6 onderdelen van SEO copywriting die uitmaken:

1.Snelheid van je website

Een onderzoek van Akamai laat de volgende cijfers zien:

  • 40% van online gebruikers zullen een webpagina verlaten als deze er meer dan 3 seconden over doet om volledig te laden.
  • 47% van de uiteindelijke gebruikers verwachten dat een webpagina binnen 2 seconden laadt. 

Laadsnelheid is sinds 2010 een belangrijke factor voor je ranking. Als de laadsnelheid van je website langer is dan 2 seconden, wat de gemiddelde snelheid is voor de meeste websites, dan moet je stappen ondernemen om deze te verbeteren. Zelfs als je content nuttig en interessant, zullen de lezers de pagina snel verlaten als het te lang duurt voordat de pagina geladen is.  De user experience van je website is in dit geval slecht. 

Hoe meet je dan de laadsnelheid van je website? Dat doe je als volgt:

Stap 1:Maak gebruik van Pingdom’s website speed test

Stap 2: analyseer de laadsnelheid van je website. Klik vervolgens op ‘History Tab’. 

Stap 3: Check je geschiedenis. Je wil de gemiddelde laad snelheid van je website achterhalen 

2. Page Title zijn oftwel SEO titel van je pagina 

Je content kan nog zo goed zijn, al je titel niet pakkend is dan zullen weinig mensen er op klikken. Zonde.

Gemiddeld leest men vijf keer zo vaak enkel de titel van een artikel als de gehele tekst. Als je dus een euro te besteden hebt aan het schrijven van een artikel, besteed je 80 cent aan het schrijven van de titel. 

Bij SEO copywriting is het dus zaak dat je titel de aandacht trekt en mensen aanspoort om er op te klikken en verder te lezen. Naarmate je een betere schrijver wordt is het dus belangrijk om te letten op de dingen die je lezers als eerste zullen opmerken, zoals de titel. 

Wanneer je in Google’s top 10 staat, maakt het niet uit of je op nummer 1 of 4 staat. Zolang je titel klik waardig en aantrekkelijk is, zul je vanzelfsprekend bezoekers naar je website trekken. Een succesvolle SEO copywriter schrijft dus over het algemeen eerst de titel voordat hij/zij overgaat tot het schrijven van de tekst.

N.B.: De meest succesvolle titels, zijn titels die een bepaalde boodschap of idee overbrengen. Titels met cijfers scoren goed, dus als het logisch is in je titel is het een goed idee om de statistiek toe te voegen. Titels met getallen er in worden ook vaker gedeeld op Facebook en twitter. 

Genereer ideeën voor blogs: Als je vastloopt met waar je over moet schrijven, kan je gebruikmaken van een webtool zoals Inbound now om ideeën te genereren. Er zijn ook verscheidene tools die helpen met het schrijven van een klik-en-deel waardige titel. 

N.B.: Als je wil dat je hele titel zichtbaar is in zoekmachine resultaten, houd deze dan onder 65 karakters. Hiermee vergroot je ook het aantal kliks. 

3. Jouw website content

Content zelf is een centraal onderdeel van SEO copywriting. De voornaamste reden dat mensen op Google en andere zoekmachines zoeken is dat ze opzoek zijn naar nuttige content. Zoekmachines geven de voorkeur aan nieuwere SEO content, dus het is belangrijk dat je consistent je website update. 

Als je content wil schrijven die  goed scoort bij Google, moet je letten op keyword phrases. Vermijd het echter om je content vol te proppen met keywords of overoptimalisatie. Idealiter stop je de keywords in je titel, maar zorg ervoor dat deze nog wel lekker leest. 

De Google Panda 4.1. Update is er voor gemaakt om slechte content te bestraffen, zodat deze niet te hoog in Google’s ranking terecht komt. Een blog post of artikel moet over het algemeen tenminste 1000 woorden bevatten. Het draait echter niet alleen om lengte. Voordat je SEO content schrijft, is het van belang dat je de lezer begrijpt. Richt je op het specifieke probleem waar de lezer tegenaan loopt en probeer het op te lossen met je content- dat is een van de doelen van SEO en copywriting. 

Elke content die je schrijft moet een boeiende inleiding hebben en minstens een van je targeted keyword phrases. Het is echter van belang om te begrijpen dat moderne SEO copywriting om meer draait dan keyword targeting en placement. Tegenwoordig is de beste manier van aanpak om content te  schrijven die zich op keywoord intent richt. Hier gaan we later verder op in. 

4. Meta Description

Voordat je content schrijft en deze publiceert, is het handig om meta descriptions te gebruiken om zoekmachines te guiden. Meta descriptions helpen zoek machines en zoekmachinegebruikersom te begrijpen wat het onderwerp is van je content en waarom je keywords en keywoord phrases blijven verschijnen in je content.  SEO bedrijven maken hier winst op, doordat ze dit doorhebben. 

Google gebruikt de meta description van je pagina als een snippet wanneer mensen zoeken naar keywords die relevant zijn voor je pagina. Deze snippet is wat bepaalt of je wel of geen kliks krijgt, onafhankelijk van hoe hoog je verschijnt in de zoekresultaten. Idealiter is de meta description rond de 122 karakters voor mobiele websites en ongeveer 155 voor desktop. 

De vraag die nu natuurlijk centraal staat is ‘ Hoe schrijf ik dan een meta description die mensen’s aandacht trekt en die goed rankt bij Google?’

Stap 1: Het begrijpen van keyword intent. Keyword intent is de reden dat je deze keywords gebruikt. Bijvoorbeeld: Stel je bent social media consultant en je wil klanten aantrekken voor je business. In dat geval is je primary keywoord wellicht ‘social media expert advies’.

Wanneer prospective klanten dit keyword in google typt, hebben ze een bepaald doel. Waarschijnlijk willen ze een social media expert met advies hoe ze hun online business kunnen vergroten. Je meta description moet dus relevant zijn. 

Stap 2: Zodra je artikel of blogpost is geschreven, moet je je meta description schrijven. DIt doe je het beste in een van  twee manieren: Op de eerste manier begin je je meta description met een vraag. Dit geeft het doel van je artikel aan. De tweede manier is om  dingen die voor de hand liggen te benoemen. Belangrijk om te onthouden is dat je niet per se je keywords in je meta description hoeft te benoemen, vooral als dit niet lekker leest. 

5. Keyword frequency of density

Met keyword frequency bedoelen we hoe vaak je gekozen keyword op je webpagina verschijnt. Keyword density daarentegen bekommert zich om hoe vaak je keyword op je webpagina verschijnt in verhouding tot andere woorden.  Zowel keyword frequency als keyword density zijn niet meer zo effectief als vroeger, maar nogsteeds een belangrijk onderdeel van SEO content. Probeer echter te vermijden dat je klassieke fouten hierin maakt, zoals keyword stuffing en excessive keyword insertion. Een goede truc om dit te verkomen is om je keyword density te meten. Zo lang deze onder de 5.5% blijft ben je over het algemeen goed bezig. Er zijn allerlei webtools beschikbaar om je keyword density meet te meten.  

6. Interne en externe links 

Links zijn de bouwstenen van je webpagina. Een van de dingen waarvan Google weet dat ze waar zijn, is dat er altijd meer informatie beschikbaar is. Links op je pagina geven aan Google aan dat je social en connected bent en dat je nuttige content hebt waar mensen ook vanaf ergens anders bij kunnen. Dit kan zowel je eigen content zijn als content van een andere website.  Wanneer je naar andere website linkt, gedraag je je in lijn et de missie van Google: Het organiseren van de informatie in de wereld en deze universeel toegankelijk te maken. Het is dus zeker aan te raden om goed te linken. 

Er zijn geen standaard regels voor het linken naar zowel andere websites als intern linken. We raden echter wel de volgende dingen aan:

  • Link naar relevante paginas zowel op als buiten om je website in je inleiding;
  • Link naar content die dieper ingaat op je onderwerp;
  • Link met tekst die binnen de content past.  

Alhoewel het goed is om deze dingen te onthouden, hoef je je over het algemeen niet zorgen te maken over keyword density en page links. Zo lang je je doelgroep begrijpt en je de beste content voortbrengt die problemen van je lezers oplost, zullen deze dingen vanzelfsprekend ook goed gaan. 

Er zijn echter nog een paar acties die je kunt ondernemen om de kans te vergroten dat je webpagina verschijnt op de relevante zoekresultaten van Google:

-Title tags: Weten hoe je een title tag voor SEO moet schrijven is een goed idee. The title is een meta HTML tag, soort van als de meta description die we eerder bespraken. Het is net de titel van een boek en is het allereerste wat verschijnt in de zoekresultaten van Google. Google vertoont 50-60karakters van de titel in hun zoek resultaten, dus je moet goed nadenken over lengte. Het beste format om aan te houden is over het algemeen als volgt:

Primary Keyword- Secondary Keyword| Brand Name

-Heading tags: Je hebt heading tags h1-h6. Deze heading tags zorgen er voor dat je content goed gestructureer is voor je lezers

-Optimaliseer je titel: Dit is een van de belangrijkste dingen die je kan doen om er voor te zorgen dat je titel rankt in google en je doelgroep aantrekt,  

7. Schrijf nuttige content voor mensen

Woorden hebben macht en leiden tot betrokkenheid. Als je waardevolle content schrijft, zal je doelgroep blijven lezen. Een alternatief voor goed geschreven bestaat niet. Het aantal blogs dat dagelijks nieuwe content online zet neemt steeds meer toe. Je moet echter onthouden dat het uitbrengen van dubbele content, content volgepropt met keywords en content van lage kwaliteit een zeer slechte SEO strategie is. 

Uit recent onderzoek blijkt dat zelfs als je content nuttig is,  er nog steeds drie belangrijke componenten nodig zijn om webverkeer naar je website te vergroten:

  • Geoptimaliseerd voor veel keywords voor veel soorten zoekopdrachten. 
  • Een redelijk aantal vertrouwelijke backlinks
  • Een gloednieuw idee/onderwerp

Search users’ intent: Keyword research is nog steeds nodig, maar het meest belangrijke onderdeel van welk keyword dan ook is het doel van de gebruikers. Voordat je goede content kan schrijven die een bepaald probleem oplost, moet je goed begrijpen waar elk keyword voor staat.  Er zijn twee soorten keywords: Informationele en commerciele keywords.

  • Informationele keywords: De voornaamste reden dat mensen met deze woorden zoeken is omdat ze opzoek zijn naar nuttige informatie, zonder hier voor te hoeven betalen. Dit soort keywords bevatten meestal termen in de trant van ‘hoe doe/moet/maak je..’. Mensen die dit soort keywords in hun zoektermen gebruiken willen meestal gewoon antwoord, dus verwacht niet dat je ze in klanten kan veranderen. Probeer met dit soort keywords vooral content te schrijven die je merkbekendheid geeft. 
  • Commerciële keywords: Deze keywords laten een intentie zien om te kopen. Ze willen oplossingen, en ze willen ze snel.  Het soort persoon die dit soort keywords gebruikt gaat hoogstwaarschijnlijk het product kopen, of zich voor een email lijst inschrijven die ze uiteindelijk zal omzetten tot klanten. Wanneer je content schrijft rondom dit soort keywords, is het uiteindelijk doel om informatie te geven over hoe je het product gebruikt en de voordelen ervan, onder andere.   

Moet je je richten op keywords? Het antwoord is ja, Google gebruikt nog steeds keywords om in te schatten waar een webpagina over gaat. Treed echer voorzichtig en maak niet de eerder benoemde fouten. 

Storytelling: Als een SEO copywriter is storytelling wat je kan onderscheiden van andere SEO copywriters. Men houdt nou eenmaal van goede verhalen. Als je het verhaal van je brand in je blogpost, artikel of video kan verwerken, zul je meer aandacht trekken.  Een goed brand verhaal draait niet enkel om jezelf, maar ook om je doelgroep. Alleen zo zal brand storytelling helpen met het verbeteren van je webverkeer, ranking en conversies.

Humor: Schrijven met humor houdt de aandacht van de lezer. Je content hoeft niet alleen maar te draaien om het oplossen van een probleem. Het mag ook wel wat teweeg brengen bij je lezers. Ook kan je humor gebruiken om een controversieel of lichtelijk ongemakkelijk onderwerp wat luchtiger te maken.SEO copywiting moet ook je lezers vermaken.

Step #3: Keyword Research voor Content Creation

Meer dan 66% van alle kliks gaat naar top 3 zoekmachine resultaten. Als je wil dat je hier ook tussen staat, moet je de ins en outs van keyword research goed kennen. In moderne SEO zijn long-tail keywords het beste idee. Zonder keyword research is SEO niet compleet. Dit is hoe je de intentie van je doelgroep bepaald en long tails kunnen daarbij helpen. 

Off- page optimization: In de digitale marketing wereld van vandaag de dag, is het je publiek die bepaalt hoe relevant en nuttig je content is. Google maakt gebruik van off-page factoren om de autoriteit en waarde van je content in the schatten. Over het algemeen heb je geen controle over wat er gebeurd buiten je site om. Jee hebt geen controle over wie naar je website linkt en wat de kwaliteit is van die website die naar je linken. Door het gebruik van off-page SEO technieken kun je je brand online bouwen en webverkeer vergroten.  Een aantal manier om off-page SEO te verbetering zijn:

  • Het bouwen van een gemeenschap door middel van social media
  • Het uitbreiden van je business
  • Brand confidence vergroten door business review
  • Link building

8. Copywriting- Mensen aanzetten tot het ondernemen van actie

Het allerlaatste gedeelte van de SEO puzzel is het overtuigen van je lezers en ze zo tot actie aan te sporen. Copywriting draait om het verkopen van een product, service of idee. Uiteindelijk begint het allemaal bij het verkopen van jezelf. 

Maak gebruik van bullet points: Zo kunnen mensen zien waar je content overgaat. Ongeveer 3 tot 4 dingen die je lezers van het artikel kunnen leren is een goed uitgangspunt hiervoor.

Conclusie

Er is veel te leren op het gebied van SEO. Als je de technieken in dit artikel toepast kan je al aardig ver komen, maar aarzel zeker niet om te blijven leren door bijvoorbeeld online cursussen te volgen of het lezen van dit soort artikelen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *